Dopeness 3

Hiphop har på senare år mått bra i Sverige. Det har fått större uppmärksamhet i media, men det är ointressant - det intressanta är att fler människor idag lyssnar på hiphop och att fler människor skapar hiphop och gör det på olika sätt. Idag, till skillnad från det första trevande årtiondet för svensk hiphop, är mallarnas gränser för vad man kan/får göra mer eller mindre utsuddade. Av just den anledningen kan svensk hiphop idag låta på många olika sätt, och i mångfalden finns möjlighet för fler att ta kulturen till sig. Det tycker jag är vackert.
 
 
Dopeness 3 är fortsättningen på det samlingskoncept som Cosmic Music Group tog fram för lite mer än ett år sedan, den här gången i nära samarbete med Kingsize Magazine och deras musikredaktör Alexander Kihlström. Man kan läsa på deras hemsida mer i detalj vad skivan innehåller. Skivan finns på spotify och det känns som en vettig distributionskanal för det här typen av projekt. Dopeness 3 är alltså ett slags showcase över hiphopmusik som finns i Sverige idag - givetvis inte all musik, men det kanske är underförstått. Allt material är exklusivt för skivan och det är en balanserad blandning av stilar, känslor, flow, beats, koncept, idéer, osv. Tanken är inte att alla ska gilla allt, men för den som i allmänhet gillar hiphop finns det garanterat en hel del som passar den individuella smaken. Oavsett om man gillar allt eller inte kan man nog ändå säga att Dopeness 3 ger en känsla av att det händer mycket i svensk hiphop och att det är väldigt spännande. Några personliga favoriter på skivan hittar jag i Frihetsorkestern & KC's Daydream, Östblockarns Hon är för, Limiters Se men inte röra, Queff & Mächys Tappat kontroll, Severe Beats & Dominique Larue's You Can't Stop Me och Ozone Fukkaz Wasuh! Lyssna igenom och se vad du gillar!
 
 
/ ERIK FLAIR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0